BOSCH: Îmblânzitorii de plăcuţe de frână

Doar un reglaj fin perfect asigură un nivel de zgomot foarte redus al plăcuţelor de frână

Cea mai mare parte a zgomotelor produse de frâne au loc la frânarea uşoară. Obiectivul dezvoltării este menţinerea nivelului acestor zgomote sub 70 de decibeli. Doar un reglaj fin de mare precizie poate asigura atât confortul ridicat, cât şi performanţele înalte pentru plăcuţele de frână. Sunt utilizate teste acustice pentru a determina cea mai adecvată compoziţie a plăcuţelor de frână pentru fiecare sistem de frânare.

 

Atunci când mai puţin înseamnă mai mult: teste acustice profesioniste pentru plăcuţele de frână Bosch

Reducerea nivelului de zgomot este un proces foarte complex. Observarea şi analizarea producerii zgomotelor şi a vibraţiilor aferente sunt paşi importanţi pentru realizarea unui reglaj fin, de confort. În cadrul Bosch, testele acustice sunt efectuate pe standuri de testare, cunoscute sub denumirea de standuri dinamometrice. Pentru a simula condiţiile reale de funcţionare în toate zonele climatice din lume, temperatura ambiantă din jurul standurilor de testare pentru frâne poate fi reglată de la – 40°C la + 60°C. Gama măsurabilă de frecvenţe este între 300 Hz şi 20 KHz. Măsurătorile sunt efectuate în principal la turaţii şi presiuni scăzute în sistemul de frânare, având în vedere că cea mai mare parte a zgomotelor produse de frâne au loc în aceste condiţii.

Depistarea zgomotelor

Frecarea din timpul frânării produce zgomote cu gamă largă de frecvenţe. Dacă acestea intră în rezonanţă cu plăcuţele de frână, discurile de frână, etrierele, structura portantă sau puntea, se va produce scârţâitul de frâne. Acesta are loc în majoritatea cazurilor atunci când mai multe componente au factori de rezonanţă egali sau similari şi poate fi prevenit prin intermediul unui coeficient de frecare al plăcuţelor de frână stabil şi cu o valoare nu prea mare. Plăcuţele de frână mai moi asigură, de asemenea, reducerea nivelului de zgomot. Astfel, atunci când sunt elaborate compoziţii noi ale plăcuţelor de frână, este acordată o atenţie specială materialelor cu caracteristici de reducere a zgomotului. Pentru a asigura o alunecare lină, sigură şi fără zgomot a plăcuţei de frână pe discul de frână, marginile acesteia sunt şanfrenate, iar canalul pentru scurgerea apei de ploaie îi îmbunătăţeşte caracteristicile de confort. Stratul de acoperire cu pulbere previne atât coroziunea, cât şi zgomotele pe care le-ar putea cauza. Chiar şi lamelele de pe spatele plăcuţelor de frână sunt modificate pentru a reduce nivelul de zgomot şi pentru decuplarea etrierului de frână şi a plăcuţei de frână.

Testarea pe autovehicul în condiţii reale

Dacă au obţinut rezultate bune pe standul de testare, plăcuţele de frână sunt supuse unei testări în condiţii reale, pe circuitul de testare. În cadrul acestei testări, comportamentul la frânare şi nivelul de zgomot generat sunt măsurate şi documentate. Aceste valori sunt utilizate apoi pentru dezvoltarea ulterioară a produselor. Dar testarea sofisticată şi măsurile de optimizare nu au doar rolul de a evalua caracteristicile de confort; aceasta ajută şi la sporirea stabilităţii şi a robusteţii plăcuţelor de frână. Rezultatul: plăcuţe de frână premium, care oferă atât un nivel înalt de siguranţă, cât şi un confort optim. De la testare la producţia de serie Pentru a asigura posibilitatea de intrare rapidă în producţia de serie, centrul de dezvoltare din Karlsruhe (Germania) se ocupă, pe lângă dezvoltarea plăcuţelor de frână, cu adaptarea proceselor din cadrul producţiei de serie. În cadrul Bosch, testele din timpul proceselor şi cele mai noi metode de producţie asigură înalta calitate a produselor.

Natalia Zsoldos Articole, Produse